تاریخچه آرایشگری

 

در ابتدا توضیحی مختصر درباره آرایشگاه و آرایشگری و تاریخچه آن برای شما می دهیم تا هرچه بیشتر با این حرفه آشنا شوید:

آرایشگر یا سلمانی کسی است که به اصلاح موی سر و زیبایی سر و صورت مردم می پردازد. از دهۀ ۱۳۲۰ شمسی به آن آرایشگر نیز می‌گویند. محل کار این افراد، دکان سلمانی یا به‌ صورت تلخیص، سلمانی (و نیز “آرایشگاه”) نامیده می‌شود.

در گذشته امر تراشیدن و اصلاح ریش و سبیل مردان نیز برعهدۀ آنان بود که امروزه با رونق تیغ‌ های‌ ریش‌ تراش و ریش‌تراش برقی، این کار کمتر به آنان سپرده می‌ شود. آرایشگری در ایران به‌ عنوان «هنر دهم» به ثبت رسیده‌است.
وسایل اصلی آرایشگاه‌ ها عبارتند از: قیچی کوتاه کردن مو، شانه، کلیپس، برسِ سر، قیچی ابرو، پیش‌بند، ماشین آرایشگری، موچین، برس ابرو، تیغ و دسته تیغ، موپَران، حوله و کیف نگهداری وسایل
تاریخچه آرایشگری
قدیمی‌ ترین وسایل اصلاح برنزیِ کشف‌ شده، مربوط به ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در مصر باستان است. در گذشته، در بسیاری از نقاط دنیا، سلمانی‌ ها نیز، به‌ مانند دلاکان در برخی امور پزشکی و دندانپزشکی دخالت می‌کردند. در ایران، اموری مانند جراحی، زخم‌بندی، دندان‌کشی و حجامت برعهدۀ سلمانی بود و شغل دوم وی به‌ شمار می‌آمد. همچنین، برخی از مداواهای اورژانس، مانند بریدگی‌ ها، جراحت‌ ها، عقرب‌ گزیدگی و مارگزیدگی بدون اجرت انجام شده و در هر محل از وظایف سلمانی بوده‌ است. علاوه بر سلمانی‌ هایی که دکان داشتند، سلمانی‌ هایی نیز بوده‌اند که فاقد محل ثابت کسب بوده و به‌صورت سیار و دوره‌ گرد کار می‌کردند. پاتوق این‌قبیل سلمانی‌ ها، میادین پرتردد و قهوه‌ خانه ‌ها‌ بوده ‌است. این سلمانی‌ ها معمولاً مهارت همکاران دکان‌ دار خود را نداشتند، ولی گاهی برای تبلیغ و ترغیب مردم به اصلاح، با دیشلمه و چای دارچین از آنان پذیرایی می‌کردند. اصطلاح «اصلاح چای دارچینی» نشانگر آرایش نامطلوب بوده‌است.
امروزه برخی از سلمانی‌ ها مجهز به رایانه و ژورنال دیجیتال برای نمایش و انتخاب مدل موی مطلوب شده‌اند. دستگاه‌های استریل برقی، تجهیزات آنان را استریل می‌کنند. صندلی‌ های برقی جایگزین چهارپایه‌ های قدیمی شده و استفاده از وسایل بهداشتیِ مشترک در آن‌ها منسوخ شده‌است.
طبیعی است که شغل آرایشگری نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارد اما داشتن مهارت لازم و بهره مندی از یکسری توانایی ها الزامی است. علاوه بر این اگر تیپ شخصیتی مناسب این شغل را داشته باشید، میزان موفقیت و رضایت شغلی شما تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.
در طول تاریخ بشر زیبایی و آراستگی مورد توجه همه بوده است، ظاهر افراد تا حد زیادی نشان دهنده شخصیت افراد می باشد و در ارتباطات اجتماعی موثر است. از دلایل اصلی اهمیت داشتن آرایش برای افراد، پوشاندن عیب های موجود در مو و پوست و زیباتر شدن می باشد.
آرایشگری فن و هنری است که به زیباتر جلوه دادن ظاهر افراد (پوست، مو و …) می پردازد، آرایش به معنی اضافه کردن و پیرایش به معنای کم کردن است. در کشور ما ایران آرایشگری بیشتر برای خانم ها و پیرایش گری برای آقایان استفاده می شود.
آرایشگر زنانه به کوتاه کردن، مدل دادن، رنگ کردن موها، آرایش صورت، پاکسازی پوست و طراحی ناخن ها می پردازد. در آرایشگاه های مردانه کارهای کوتاه کردن، حالت دادن و رنگ کردن موها و اصلاح صورت انجام می شود.
آرایشگری حرفه ای در جهان به یک علم تبدیل شده و اصول خاص خودش را دارد. به عنوان مثال در مورد کوتاهی مو آرایشگر حرفه ای، با تجربه‌ای که دارد فرم صورت از نظر استخوانی یا گوشتی بودن، جنس مو، اندازه گردن، اشکال هندسی سر و سایر گزینه‌ها را در نظر گرفته و سپس تصمیم می‌گیرد که مو را چگونه اصلاح کند اما در کشور ما که این شغل عمدتا به صورت حرفه ای نمی باشد، مشتری دستور می‌دهد که چه مدل مویی داشته باشد.
برای آرایشگر شدن باید دوره های فنی موجود در آموزشگاه های معتبر که زیر نظر سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور فعالیت می کنند را انتخاب کنید و بگذرانید، برای این شغل باید بتوانید مهارت های ارتباطی خوبی داشته و به بهترین شکل به مشتریان خدمات ارائه دهید، باید خلاق بوده و از آخرین مدل ها و مدها و روش ها اطلاع داشته باشید. طبق برخی تحقیقات انجام شده، آرایشگری شادترین شغل دنیا می باشد.

کار آرایشگری معمولا به صورت تمام وقت است. در برخی زمان های سال مانند اعیاد تا ساعات طولانی حتی در شب ها و تعطیلات نیز آرایشگرها باید کار کنند. البته افرادی که خود سالن زیبایی و آرایشگاه دارند، تعیین ساعت کاری بر عهده خودشان است. محل کار آرایشگر در سالن های زیبایی و آرایشگاه های مختلف است که باید شرایط خاصی داشته و مورد تایید وزارت بهداشت باشد.
آشنایی بیشتر با شغل آرایشگری اطلاعات کاملی در زمینه وظایف، مهارت و دانش مورد نیاز و میزان درآمد :

وظایف آرایشگر
به عنوان یک آرایشگر تازه کار معمولا باید کارهای زیر را انجام دهید :
خوشامدگویی به مشتریان
شستن موهای مشتریان
کوتاهی های ساده
اطمینان از تمیز و آماده بودن لوازم کار و حوله ها
تمیز و مرتب کردن سالن
نوبت دادن به مشتریان و تحویل پول از آنها
به عنوان یک آرایشگر ماهر باید با مشتریان در مورد نوع کاری که می خواهند صحبت کرده و مشاوره های لازم را به آنها داده و جدید ترین روش ها و مدل ها را به اطلاع شان برسانید. به طور کلی کار یک آرایشگر ماهر عبارتند از :
کوتاه کردن و مدل دار کردن مو
رنگ کردن، فرکردن یا صاف کردن مو
دادن مشاوره در خصوص مشکلات پوست و مو
انجام اصلاح ابرو و صورت
انجام آرایش های صورت، پاکسازی پوست و طراحی ناخن ها ( در آرایشگاه های زنانه)
رعایت کامل اصول بهداشتی در کار
تهیه مواد و وسایل لازم برای آرایشگاه
مهارت و دانش مورد نیاز آرایشگری
مهارت های عملی خوب
خلاقیت و داشتن ذوق هنری
مهارت های ارتباطی عالی که در جذب مشتری در این کار بسیار مهم و تاثیرگذار است.
توان ارائه خدمات مناسب به مشتری
اطلاع از مدهای جدید
یادگیری روش های جدید
آشنایی با مسایل ایمنی و بهداشتی
آراستگی ظاهری

نحوه ورود به شغل آرایشگری

گام اول آموزش و یادگیری

شما می توانید این کار را به صورت آموزش حرفه ای و پس از گذراندن سال اول دبیرستان وارد شاخه کار و دانش در رشته هایآرایش و پیرایش زنانه، پیرایش وترمیم موی مردانه شوید. در صورت علاقه مندی می توانید در رشته های پیرایش زنانه و مردانه ومراقبت و زیبایی مو و پوست که به تازگی در دانشگاه جامع علمی کاربردی راه اندازی شده اند، ادامه تحصیل دهید.
همچنین می توانید در دوره های ۳ تا ۴ ماهه آموزشگاه های زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای شرکت کرده و پس از موفقیت در آزمون وزارت کار، مدرک معتبر بین المللی فنی و حرفه ای دریافت کنید. البته دوره های تخصصی دیگری وجود دارد که در صورت علاقه می توانید در آنها شرکت کنید، همچنین می توانید از مشاوره رایگان مدیر و موسس آموزشگاه آرایشگری مردانه نیک رویانآقای میرزانژاد که پیشگام در عرصه آموزش آرایشگری مردانه می باشد استفاده نمایید.

گام دوم خرید لوازم و دکور

برای اینکه آرایشگاه تازه‌ تاسیستان شبیه یک آرایشگاه درست و درمان شود باید دست به جیب شوید و وسایل مورد نیاز را بخرید و سفارش دکور بدهید. انواع قیچی ازجمله قیچی‌ های آرایش که برای برش‌ های ساده به‌ کار می‌ روند، قیچی‌ های اسکولاپ یا پیتاژ که برای تنک کردن مو استفاده می‌شوند، دسته مخصوص تیغ، صندلی برقی برای مشتری، انواع شانه‌ های مو، وسایل برقی مثل سشوار، اتوی مو، ماشین اصلاح و غیره، وسایل بهداشتی مثل شامپو، پیش‌ بند، حوله، آبپاش، الکل و مواد مصرفی مثل انواع اسپری‌های مخصوص مو، کرم‌ها، خمیرها و… جزو وسایلی هستند که برای شروع به آنها احتیاج دارید. برای دکور هم تعدادی صندلی، میز کار و آینه لازم دارید. البته کمد و کشو و قفسه‌هایی که وسایل را داخل آنها بگذارید و میز و صندلی برای مشتری‌ هایی که در صف هستند را هم باید به اینها اضافه کنید. این نکته را بدانید که براساس جوربودن همین وسایل رده آرایشگاه شما درجه یک، ۲ یا ۳ خواهد شد.
گام سوم هزینه‌ها
اگر مغازه شما کوچک و جمع و‌جور و برای مثال حدود ۱۲متر باشد، کل هزینه دکورتان حدود ۳تا ۴میلیون آب می‌خورد؛ البته به شرطی که بخواهید حسابی شیک و زیبا باشد که این نکته هم در جلب مشتری مهم است. اگر صندلی‌های معمولی و پدالی را انتخاب کنید باید حدود ۱۰۰تا ۳۰۰هزار تومان برای هر کدام هزینه کنید ولی برای هرصندلی برقی باید چیزی حدود یک تا ۲ میلیون تومان بپردازید. هزینه وسایلی هم که در قسمت خرید برایتان لیست کردیم حدود یک میلیون تومان درخواهد آمد که بعضی از آنها همیشگی هستند و بعضی یک‌بار مصرفند و باید تعویض شوند و بعضی‌ها هم بعد از مدتی تمام می‌شوند و باید دوباره بخرید. هر چه جنس وسایلی که می‌خرید مرغوب‌تر باشد و دیرتر خراب شود به سود شما خواهد بود. تمام هزینه‌هایی هم که تا اینجا گفته شد حدودی است و به سلیقه و قیمت و تعداد وسیله‌ها بستگی دارد. به این هزینه‌ها باید چیزی حدود ۷۰تا ۸۰هزار تومان پول ماهانه برق و آب و گاز را هم اضافه کنید. هزینه نصب تهویه هوا و کولر را هم فراموش نکنید.
گام چهارم مکان مناسب
حال باید به فکر مغازه باشید. مغازه‌ای که قرار است برای این کار اجاره کنید یا بخرید باید متراژ مناسب داشته و از نظر بهداشتی هم مورد تأیید وزارت بهداشت باشد. مجوز مکان را اتحادیه صنف آرایشگران شهر خودتان صادر خواهد کرد. حداقل ۵سال سکونت در تهران برای تهرانی‌ها، نبودن آرایشگاه مردانه تا شعاع ۳۰۰متری مغازه شما، مساحت بالای ۱۰مترمربعی و رضایت مالک ملک برای آرایشگاه شدن آنجا از شرایط اخذ مجوز است. برای شروع اگر شریک ندارید و خودتان تنها هستید یک مغازه ۱۲متری کارتان را راه می‌اندازد. رهن و اجاره یک مغازه ۱۲متری در نقاط مختلف شهر متفاوت است و از ۴میلیون رهن با ۳۰۰هزار تومان اجاره شروع می‌شود و به ۱۷میلیون رهن با ۲۵۰تومان اجاره هم می‌رسد.
حتما باید آرایشگاه را در حاشیه خیابان تاسیس کرد؟
جواب، یک نه بزرگ است. هیچ ربطی ندارد. چون تعداد مشتری های گذری خیلی کم هستند. معمولا هر کسی یک آرایشگر ثابت دارد و حاضر نیست پیش آرایشگر دیگری برود و موهایش را اصلاح کند؛ بنابراین مهم نیست در حاشیه یک بلوار یا خیابان معروف آرایشگاه خود را تاسیس کنید، شما می توانید ، در یکی از کوچه پس کوچه های مناطق متوسط شهر، یک خانه را کرایه کنید و غم تان هم نباشد. او هر جا که می رود، مشتری های خودش را هم با خود به مکان جدید می برد.
بعد از راه اندازی کسب و کار خود باید به نکته زیر توجه داشت :
آرایشگرها باید به چه ویژگی مشتری شان دقت کنند؟
آرایشگرها باید به ساز مشتری برقصند. اولین چیزی که «اوستاکار»های این حرفه به جوان ترها سفارش می کنند، همین است. اینکه وقتی مشتری می گوید یک مدل خاص را بزنید، اگر می توانید حتما به نظر مشتری احترام بگذارید. فرم صورت از نظر استخوانی یا گوشتی بودن، جنس مو، اندازه گردن، اشکال هندسی سر و سایر گزینه ها را باید آرایشگر در نظر بگیرد و بعد، تصمیم می گیرد که مو را چگونه اصلاح کند.
فرصت شغلی و بازارکار آرایشگری
شما می توانید در آرایشگاه های مختلف کار کنید، در این نوع کار معمولا به صورت درصدی و توافقی با صاحب آرایشگاه کار می کنید و در صورت داشتن تجربه لازم و سرمایه مورد نیاز، می توانید مستقل شده و برای خود آرایشگاهی راه اندازی کنید، اگر سرمایه کافی ندارید، می توانید با چند آرایشگر دیگر به صورت مشترک، آرایشگاهی تاسیس کنید.
از آنجا که امروزه مردم به زیبایی و آراستگی خود بیش از پیش اهمیت می دهند و به صورت یکی از نیازهای اصلی آنها درآمده است، وضعیت بازارکار مناسبی برای این شغل وجود دارد و روند رو به رشدی را نیز در سال های آتی می توان برای آن پیش بینی کرد.
وضعیت استخدام این شغل در برخی کشورهای جهان
استرالیا : در بازه زمانی ۵ سال گذشته میزان استخدام این شغل رشد منفی ۳.۱ درصدی داشته و رشد متوسطی در آینده برای آن پیش بینی می شود.
آمریکا : پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام آرایشگرها بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ ، رشد ۱۴ درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل ۱۴ درصد می باشد.
میزان درآمد آرایشگر
آرایشگری یک شغل بسیار زودبازده می باشد. به این معنا که فرد پس از دیدن آموزش های لازم، در مدت زمان کوتاهی می تواند درآمد کسب کند. درآمد آرایشگر بسیار متفاوت است. میزان مهارت، توانمندی، به روز بودن و تجربه آرایشگر و میزان رضایت مشتری در موفقیت او و کسب درآمد بیشتر بسیار مهم و موثر می باشد. در مجموع آرایشگری درآمد مناسبی دارد. آرایشگرانی که آرایشگاه یا آموزشگاه آرایشگری مستقل دارند، درآمد بالاتر و گاهی بسیار بالاتری نسبت به سایر آرایشگران دارند. البته به شرطی که همیشه خدمات مطلوب و مناسبی به مشتریان ارائه دهند. بسیاری از آرایشگاه های زنانه چون در کنار آرایشگری خدمات بهداشتی،زیبایی و پوستی بیشتری نسبت به آرایشگاه های مردانه ارائه می دهند، درآمد بالاتری دارند.
میزان درآمد آرایشگرها در برخی از کشورهای جهان
استرالیا : متوسط درآمد سالانه این شغل ۳۱.۲۰۰ دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.
انگلستان : متوسط درآمد سالانه این شغل برای افراد آموزش دیده بین ۲۱.۵۰۰ تا۳۰.۵۰۰ دلار و برای افراد بسیار متخصص بسته به نوع کار و محل سالن خود۴۶.۰۰۰ دلار یا بیشتر می باشد.
آمریکا : متوسط درآمد این شغل ساعتی ۱۰.۸۲ دلار (برای همه مشاغل ساعتی ۱۶.۲۷ دلار) در سال ۲۰۱۰ و مطابق با آخرین آمارها در اسل ۲۰۱۳، درآمد سالانه آرایشگران ۲۳.۱۵۰ دلار بوده است.
شخصیت های مناسب شغل آرایشگر
در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.
به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

در پایان لازم به ذکر است که شما میتوانید دوره های مقدماتی و پیشرفته را در آکادمی اقبال با خیالی اسوده زیر نظر مدرس دانشگاه استاد رضازاده بگذرانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *