✅پركاري تیروئید
✨کم‌پشتی وسیع موهای سر و ریزش مو دیده می‌شود و حتی در مواردی، موهای زیر بغل هم کاهش می‌یابد.

✅كم كاري تیروئید
✨در حقیقت ریزش مو واکنشی و خود به‌خود محدود شونده است. چند ماه بعد از بیماری اولیه ریزش مو به‌طور ناگهانی آغاز شده و موها به‌ویژه در ناحیه گیجگاه کاهش می‌یابد.

✅تغييرات هورمونی
✨تغییرات قابل‌توجه در سطح هورمون‌ها به ویژه در زنان می‌تواند موجب ریزش مو شود. ریزش مو در زمان یائسگی و همچنین به دنبال تولد بچه به خاطر پایین افتادن سطح استروژن خون شایع است.

✨ وقتی ریزش مو به علت پایین افتادن استروژن خون باشد این موقتی است و موها مجددا به حالت اول برخواهند گشت، البته یک خانم در40 سالگی یا بالاتر نباید انتظار داشته باشد موهایش به اندازه سنین 20 سالگی رشد کند.

✅ بیش از حد مصرف كردن ویتامین‌ها
✨مصرف بیش از اندازه ویتامین A که معمولا در مکمل‌های ویتامینی یافت می‌شود منجر به ریزش مو می‌شود .

✨ بعد از قطع و نرمال شدن ویتامین A بدن مو‌ها به حالت نرمال بر می‌گردند.

✅كمبود پروتئین
✨وقتی بدن پروتئین کافی دریافت نکند در مصرف پروتئین خود صرفه‌جویی کرده و سهمیه موها را قطع می‌کند.

✨ 2 تا 3 ماه بعد از کم‌شدن پروتئین بدن موها ریزش می‌کنند. با مصرف کافی پروتئین می‌توان جلوی این مشکل را گرفت.

گوشت، تخم‌مرغ و ماهی‌ها منابع خوب پروتئین هستند.

✨گیاهخواران می‌توانند پروتئین خود را با افزودن آجیل گیاهان دانه‌دار و عدس به رژیم غذایی خود به دست آورند.

✅كمبود آهن:
✨این مسئله به‌خصوص در مورد خانم‌ها صادق است. منابع غذایی آهن برای گیاهخواران عبارتند از: دانه سویا، تخم کدو، عدس و اسفناج.

✅منابع غذایی حیوانی آهن عبارتند از: گوشت، جگر

عوامل غیر ژنتیکی ریزش مو
اغلب افرادی که دچار ریزش موی سر هستند بدون توجه به عوامل ژنتیکی و محیطی فقط به شامپوها و داروهای درمان ریزش مو توجه می کنند حال آنکه به گفته متخصصان پوست و مو، تغذیه، آرامش و چندین عامل محیطی بعد از عامل ژنتیک، مهم ترین نقش را در کاهش و افزایش ریزش مو دارند.

برای نمونه چربی و شوره، لایه هایی از پوست سر را می گیرند و مانع از رسیدن هوا و اکسیژن لازم به آن شده و در نتیجه منجر به ریزش مو می شوند. لذا آنهایی که دارای موی چرب هستند بیشتر در معرض ریزش مو قرار دارند. برخی فکر می کنند که دارای موی خشک هستند اما وقتی مورد آزمایش آنالیز موی سر قرار می گیرند مشخص می شود که جنس موی آنها چرب است و بالعکس. لذا نوع استفاده از شامپوها بدون تشخیص درست جنس موی سر نیز می تواند در ریزش آن موثر باشد. استرس، آلودگی هوا و محیط، رژیم های غذایی غلط و غیر علمی، شست و شوی زیاد مو و استفاده از سشوار، رنگ مو و بیگودی عواملی است که می تواند موجب ریزش مو شده یا آن را تشدید کند.

راههای پیشگیری از ریزش مو
یکی از راههای درمان ریزش مو مصرف مواد مغذی حاوی ویتامین B است

برای جلوگیری از ریزش مو سعی کنید در برنامه غذایی خود از سبزی‌ها و میوه‌های تازه به مقدار زیاد استفاده کنید. برای جلوگیری از ریزش مو خوردن سبزی‌هایی چون کرفس، جعفری، کاهو و اسفناج بیشتر توصیه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *